Tawk.to

Home Nyheder Den nye byplanlægger ?

Den nye byplanlægger ?
Pressemeddelelser 7 mrt 2012

Det stigende antal cyklister i Danmark er langsomt men sikkert blevet en gruppe man ikke kommer udenom og har betydebse indflydelse på byens udvikling og planlægning.

Danmarks store andel af cyklister er blevet en magtfaktor i design af infrastruktur og byplanlægning og en gruppe trafikanter der på linie med bilisterne synligt er med til at præge byens udseende.

Brede cykelstier, pendlerruter ja endog hele gader dedikeret til det cyklende folk er i de sidste år det synlige bevis på hvordan, den danske model for trafikudviklingen har haft sin gavnlige virkning.

Med øget cyklisme opstår nye behov og ønsker. I de største danske byer er behovet for cykelparkering steget ganske betragteligt og dermed også debatten om hvor omfattende og hvordan en sådan skal se ud. Hvor og hvor omfattende er i høj grad en lokal politisk afvejning, men udseende og funktion er en helt anden sag.

Krav skaber innovation:

Ole Lund fra Falco A/S (producent og udvikler af cykelparkeringsløsninger) kan således berette, at man i 2011 som direkte konsekvens af de danske cyklisters opråb har tilrettet sin produktion herefter.

- Helt konkret er cykler idag udstyret med lygter, placeret på forhjultes nav. En i sig selv lille detalje, men en detalje der i mange byer konflikter med de cykelstativer der er opstillet. Derfor lyder kravet nu samstemmende fra de mange på 2 hjul, at man i kommunerne lytter til dette og at man indtænker det i fremtidens indkøb, konkluderer han.

I den mørke tid SKAL der lys på cyklerne til og fra arbejde, skole osv. og det bør ikke indebære en risiko for at få ødelagt udstyr på cyklen. Falco A/S har derfor udviklet cykelstativet FalcoDK som i IT-sprog bedst kan sammenlignes med en "brugerdefineret løsning".

En anden synlig konsekvens af cyklisternes "magtovertagelse" er så stort pres på den offentlige cykelparkering, at denne nu etableres i 2 etager. Denne løsning er allerede kendt i Holland, hvor der er i tusindevis af denne type parkering.

Tendensen fortsætter

Med løfterne fra den nye regering om at sætte cyklisme høj på skemaet er de danske cykel-græsrødder nu trådt op på den store klinge og direkte ind i folketinget. Der er derfor stor jubel blandt byens mange cyklister. Ikke alene bliver de hørt, de bliver formentlig endda en del af de kommende finanslove.

For yderligere kontakt eller oplysninger: Falco A/S, Ole Lund, T: 75368100, E: o.lund@falcoas.dk

Vi sidder klar til at hjælpe…

Har du brug for råd, er vi klar til at hjælpe og vejlede, både over telefonen eller ved et besøg.

7536 8100 info@falcoas.dk Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Hold dig opdateret med vores nye produkter og nyheder i øvrigt