Pressemeddelelser
Mere end 66.000 cykler får hvert år nye "ejere"
Danmark er et cykelland med i dag 4,5 mill. cykler i omløb og store investeringer i cykelfremme i de kommende år.
Der er grøde i danskernes bevidsthed om cyklen, som den rette transportform. Dette skyldes ikke mindst kommunernes indsats for at gøre det attraktivt at benytte cyklen med spændende tiltag, så som mange nye cykelstier og en forfordeling af vejbaner til de tohjulede.
Desværre er bagsiden af medaljen, at der hver dag stjæles 180 cykler - det er mere end 7 i timen.. døgnet rundt.
Som privatperson kan vi sikre os med både de fastmonterede låse og kædelåse. Dette hindrer dog ikke, at mange hver dag må konstatere at cyklen ikke er der når man skal hjem fra job eller studier.
Denne tendens kan kun ændres hvis både cyklisterne og kommunerne gør sit bedste. Det kriminalpræventive råd (DKR) angiver på deres hjemmeside en række gode råd der uden tvivl kan bruges, men dette er ikke nok.
Nøgternt set er den fastmonterede lås under sadlen alene medvirkende til at cyklen ikke triller ud af stativet. Hvor er en uskyldigt udseende "cyklist" blevet antastet for at trække en ellers aflåst cykel ? En tabt eller glemt nøgle kan jo ske for en hver...
Som DKR ganske rigtigt skriver i sine retningslinjer, må en ekstern kæde være at foretrække. Men her er det så, at vi støder i problemer. Hvor skal denne kæde fastgøres ?
Udformningen af de cykelstativer har traditionelle og naturligvis funktionelle årsager. Fælles for de fleste er dog, at de ikke byder på optimale sikringsmuligheder. En kæde bør, for at være sikker, kunne låse CYKELSTEL til CYKELSTATIV. Det er ikke nok at kun forhjulet fastgøres. Noget at det nemmeste at afmontere på en cykel er nemlig forhjulet.
Fra hollandsk side er denne opgave taget meget seriøst og her har producenterne i dag helt klare retningslinjer for udformningen af stativer.
Disse retningslinjer vil også virke i Danmark hvorfor kommunerne og de private bygherrer bør se i den retning. Faktisk markedsføres stativerne i Danmark og det må derfor være i cykelfremmens interesse, at dette bliver en naturlig del af valget af stativer.
Altså er cykeltyveri et fælles ansvar og vi må tage det på os.