Nyheder
Kommunerne kan med enkle midler nedbringe cykeltyveri drastisk. Rettidig omhu er ”nøglen”.
71.000 cykler stålet i 2010. En cykel hver 8. minut, døgnet rundt. Det er de slående facts, der er en tikkende bombe under Danmarks status som en af de mest cyklistvenlige lande i Verden.
Ved en anslået værdi på ikke mindre end 175 millioner kroner er cykeltyveri en dyr bivirkning ved danskernes glæde ved at lade cyklen være det foretrukne transport middel i hverdagen. For forsikringsselskaberne må dette tal få alarmklokkerne til at ringe da tallet er så højt at det uundværligt vil betyde højere selvrisiko og forsikringspræmier og dermed gøre det sværere at sælge billige forsikringer til kunderne.
Cyklisterne er gidsler i et spil, hvor politiet har begrænsede midler, forsikringsselskaberne ikke gør noget, hvor cykelhandlerne kan miste indtjening på nye cykler og hvor byerne ikke er gearet til at modstå tag selv bordet af cykler.
Den forsikringsgodkendte fastmonterede lås er desværre ikke nok til at forhindre tyveri. Spørg dig selv om du ville antaste en stakkel, der trækker af sted med sin cykel fra banegården med baghjulet låst. Nej vel. Staklen har jo glemt sin nøgle…
En væsentlig del af løsningen ligger i de fysiske rammer byerne tilbyder deres cyklister. Nemlig ved valget af cykelstativer. Jævnfør anbefalinger fra Det Kriminalpræventive Råd bør en cykel ud over sin fastmonterede lås også låses fast med ekstern kædelås.
Stort set alle cykelstativer i byerne støtter forhjulet og skal man bruge kædelås her, ja så er det gennem forhjul og stativ. Dette er uheldigt, da netop forhjulet på en cykel er noget af det letteste at fjerne. Skal en kædelås have den optimale effekt, skal cykelstativet udformes så der kan låses fra cykelstel til cykelstativ.
I Holland, som er det eneste land der overgår Danmark som cykelland, har man taget konsekvensen og tildeler producenter af cykelstativer en decideret mærkning, hvor det sikres af der er mulighed for at låse cykel fra stel til stativ.
Falco A/S er den eneste danske udbyder af cykelstativer, der kan tilbyde disse stativer. De er ikke væsentligt dyrere, men giver kommunerne en mulighed for at vise deres oprigtige vilje når man siger at man vil cyklisterne.
Fra Falco A/S i Vejen, udtaler man: ”Endelig kommer debatten. Nu kan vi omsider tale om funktion i stedet for hvad diverse arkitekter synes er pænt”. ”Vi tror helt sikkert at ejerne af de 71.000 cykler gerne så kvalitet og funktion sat højest på dagsordenen”.