Back to top
Tawk.to

Blog

Home Nyheder Blog Cykling er populært. Men hvor skal vi stille alle disse cykler?

Cykling er populært. Men hvor skal vi stille alle disse cykler?
Cykling er populært. Men hvor skal vi stille alle disse cykler?
Blog 18 mrt 2024

Over hele Europa ser der ud til at være en uafviselig trend: cykling bliver stadig mere populært, især i de større byer, især med den ustoppelige fremkomst af elektriske cykler. Men denne voksende entusiasme for cykling har også en bagside. Hvor parkerer man alle de tohjulede? Mange lejlighedsbygninger har slet ingen faciliteter til det. Den velkendte kælderopbevaring i en gennemsnitlig dansk lejlighed er langt fra almindelig i udlandet. Og parkering "på gaden" er slet ikke en mulighed, med tanke på værdien af en elektrisk cykel og den gene, som tilfældigt parkerede cykler kan forårsage. En tilfældig tur rundt i Europa viser, at hvert land eller by vælger deres egne løsninger.

London: Falco-Pods til leje med kommunal hjælp Falco i Storbritannien har for nylig, delvis efter anmodning fra mange "boroughs", lanceret et nyt koncept: FalcoPod cykelboks. En cykelboks med seks parkeringspladser, som beboere uden egne parkeringsmuligheder kan leje via FalcoUK tæt på deres bopæl. Omkostninger: Varierer fra kommune til kommune, men i gennemsnit ca. £60 om året. Der er allerede lange ventelister i adskillige kommuner.

København: Ofre P-pladser til biler for cykler. I København, f.eks. i det nye kvarter Nordhavn, som vil ende med omkring 40.000 indbyggere, bliver der også frigjort mere og mere plads til cykelparkering. Det sker både i kældre i bygninger og på gårde ved lejligheder samt på gader og pladser. Det sker endda på bekostning af parkeringspladser til biler. Se også https://copenhagenize.eu/news-archive/2019/9/16/new-bicycle-parking-innovations-from-copenhagen

Barcelona: Pilotprojekt udendørs I Barcelona arbejder byrådet også på nye, sikre løsninger til parkering af cykler. Et af dem er "Vadebike" (se billede), et pilotprojekt med 150 sikre cykelparkeringspladser ved boliger efter princippet om betaling for parkering. Omkostninger fra ca. €48 om året.

Se også www.vadebike.es

Tyskland: Bygningsbestemmelse for cykelparkering I adskillige tyske kommuner er der allerede indført omfattende lovgivning om cykelparkering ved opførelse af nye, erhvervsmæssige og boligmæssige bygninger. En slags bygningsbestemmelse for cykelparkering, der går langt ud over den hollandske lovgivning. Byen Freiburg i Tyskland viser, at cykelparkering kan gå en helt anden vej. Der er i hjertet af centrum fastlagt en zone, hvor det ikke er tilladt at parkere cykler.

Konklusion Hvert land, hver kommune vælger deres egne løsninger alt efter byens brug af cykler og landets cykel- og boligtraditioner. Korttidsparkering, f.eks. i byens centrum eller ved togstationen, er normalt løst. Desuden er den gennemsnitlige cyklist meget dygtig til at finde en gratis parkeringsplads. Et problem, der er sværere at løse, er den stigende behov for parkering af cykler i tætbefolkede boligområder. Det vil koste kommuner og forvaltere af offentlige rum en del hovedbrud. Med Falcos program for cykelparkering skal det gå skævt (eller rettere sagt: cykle skævt), hvis vi ikke har en klar løsning.

Vi sidder klar til at hjælpe…

Har du brug for råd, er vi klar til at hjælpe og vejlede, både over telefonen eller ved et besøg.

7536 8100 info@falcoas.dk Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Hold dig opdateret med vores nye produkter og nyheder i øvrigt